V letošním roce se na naší průhonické škole vzdělává 62 žáků – cizinců. Z celkového počtu 531 žáků je to nezanedbatelné číslo. Ještě větší počet bychom dostali, kdybychom započítali i žáky, kteří se v České republice narodili, ale český jazyk není jejich mateřštinou. Pomoc těmto žákům je stejná jako žákům s odlišným mateřským jazykem (OMJ).
Všechny tyto žáky se snažíme naučit česky, aby se mohli dále vzdělávat v ostatních předmětech.
V základní škole Průhonice pracujeme se žáky s odlišným mateřským jazykem napříč celou školou. Vzhledem k tomu, že počet těchto žáků neustále narůstá, zařazujeme každým rokem do plánování a organizace vyučovacího procesu cíle, které vedou k dosažení co nejúspěšnější integrace žáků s OMJ.
Jaké kroky podnikáme pro snazší zapojení těchto žáků?
V oblasti dalšího vzdělávání poskytujeme možnost účasti pedagogů na školení problematikou vzdělávání žáků – cizinců. Pedagogičtí pracovníci naší školy se pečlivě připravují na hodiny, vyrábějí různé materiály a pomůcky, konzultují s rodiči žáků, v některých případech i za přítomnosti tlumočníka. Učitelé připravují třídní projekty s multikulturní tematikou k usnadnění začlenění žáků do třídních kolektivů. Tyto projekty jsou realizovány v třídnických hodinách, i v dalších vyučovacích předmětech.
V rámci Školního poradenského pracoviště školní psycholožka a výchovná poradkyně spolupracují s třídními učiteli, podrobně mapují rodinné prostředí těchto žáků a nabízí rodičům odborné konzultace.
V rámci projektu MŠMT „ Podpora žáků cizinců ve škole“ byla na základě získání finančních prostředků zřízena funkce asistenta, který v odpoledních hodinách pracuje s těmito žáky, především ve zdokonalování a prohlubování znalostí českého jazyka. Zakoupili jsme celou řadu pomůcek a učebnic českého jazyka pro žáky – cizince, pro využití v odpoledních doučovacích aktivitách.
V rámci odpoledních aktivit školní družiny připravují také vychovatelé školní družiny celou řadu činností, přispívajících k lepšímu začleňování těchto žáků.
Vedení průhonické školy se i v dalším kalendářním roce zapojilo do získání dotace od MŠMT na podporu žáků – cizinců.
Je naší velkou snahou, aby byli tito žáci šťastní a spokojení a aby se úspěšně začlenili do života školy.
Romana Šilová