Od roku 2020 probíhají ve školách významné inovace ve vzdělávání v souvislosti s digitalizací, kterou nastartovalo uzavření škol v době opatření COVID-19. Inovace jsou realizovány změnou Rámcového vzdělávacího programu. K úspěšné implementaci revidovaného RVP jsou školám poskytovány finanční prostředky na pokročilé digitální učební pomůcky pro žáky tak, aby si mohli rozvíjet informatické myšlení a digitální kompetence. Tyto pomůcky lze využívat nejen v Informatice, ale napříč vzdělávacími oblastmi v různých vyučovacích předmětech.
Takovými pomůckami jsou i robotické a programovatelné včelky Bee-Bot, které naše škola pořídila pro žáky 1. –3. ročníku. Jsou vynikající pomůckou při výuce základů programování, slouží k interaktivní výuce rozvíjející u dětí prostorové vnímání a hlavně znalost algoritmizace. Děti pomocí tlačítek zadávají jednoduché příkazy – směry, kterými se má robot ve tvaru včelky pohybovat. Pohybem očí a zvukem signalizuje, že dostal příkaz. Umí si zapamatovat až 40 příkazů.
Žáci 2. ročníku si vyzkoušeli jednoduché programování například při pohybu včelky po krokovacím pásu, který slouží v matematice k počítání v jednom z matematických prostředí Hejného metody. Šipkový zápis z tabule transformovali nejprve do slovních pokynů a pak i do naprogramování robotické hračky a ověřovali tak výsledky svých výpočtů. V anglickém jazyce jsme zase využili zakoupený plán s písmenky, kde jsme procvičovali nově osvojenou znalost anglické abecedy i spelování jmen. Těšíme se, že včelky využijeme v prvouce například při určování světových stran a brzy také v českém jazyce. Každá třída má k dispozici sadu šesti včeliček, budeme je tedy využívat i pro týmovou práci. Žáci budou vytvářet své vlastní stále složitější programy, aby se dostali k danému cíli.
Děti neměly s programováním robotické hračky žádný problém, po první instrukci si s velkou chutí programování zkoušely a měly velkou radost, když se jim dařilo.
Ilona Kaplanová a Simona Pálová