Jemná motorika

Úroveň jemné motoriky u dětí se za poslední roky výrazně zhoršila. Pravděpodobně to souvisí s nástupem všudypřítomných technologií. Paní učitelky referují, že dnešní prvňáčci neumí držet tužku, stříhat, roztrhnout přeložený papír, vybarvovat bez přetahování, zapnout zip, zapnout knoflík, lusknout prsty, cvrnknout do kuličky a dnes už jen výjimky si umí zavázat tkaničky u bot. Kromě nedostatečně rozvinuté jemné motoriky dochází ke ztrátě i dalších dříve běžných dovedností – například neumí dokončit práci, počkat, vydržet frustraci, vydržet nepohodu či nudu, nedokáží odložit uspokojení potřeb – např. v hodinách pořád pijí, až se zdá, že kojeneckou láhev vyměnily rovnou za vodu se šťávou (nabízí se, co budou pít za pár let). To vše lze ovlivnit a rozvíjet.

Vývoj jemné motoriky úzce souvisí s rozvojem inteligence, proto je velmi žádoucí cíleně pracovat na jejím rozvoji. Nestačí říkat: piš hezky! Vybarvuj pořádně! Znáte snad někoho, kdo na základě pokynu  správně mluvil, psal, četl, lyžoval či tančil? Jistěže ne. Danou dovednost je potřeba trénovat.

Pokud vás předchozí řádky oslovily a chcete s tím něco udělat, pak čtěte dál. Mám pro vás tipy, co můžete pro své děti udělat vy sami, případně kam se ve vašem okolí obrátit o odbornou pomoc.

Aktivity rozvíjející jemnou motoriku ruky bez závislosti na věku:

  • navlékání korálků různých velikostí dle schopností dítěte
  • malování prstovými barvami, můžeme ale kreslit i prstem v mouce, písku, prachu, blátě – to děti zaručeně nadchne
  • společné kreslení obrázků (načrtneme hlavní rysy obrázku a necháme je dokreslit prvky, které zvládnou – např. nakreslíme kolo a dítě dokreslí čáry jako paprsky; nakreslíme auto a necháme dítě dokreslit kola, světla, výfuk)
  • kreslení napůl – nakreslíme polovinu obrázku a dítě dokreslí druhou symetricky shodnou polovinu
  • malování, vybarvování obrázků (k dostání jsou antistresové omalovánky i pro dospělé, můžete tak strávit příjemnou společnou chvilku)
  • jednotažky (= kreslení jedním tahem), bludiště, spojovačky (spojování dvou bodů nebo čísel, z kterých se pak vyloupne obrázek) najdeme v každém dětském časopise
  • stříhání, lepení, trhání, skládání, mačkání papíru
  • modelování z modelíny, moduritu, hlíny, písku, slaného těsta (návod na výrobu naleznete na stránkách skolnisvet.cz)
  • zatloukaní hřebíků, šroubování šroubků (ideálně u dědečka v dílně, ale lze zakoupit i ve formě hračky)
  • oblékání a česání panenek, plyšáků, poníků, maminky J
  • splétání věnečků z pampelišek, sedmikrásek, barevných provázků (tomu žádná dívka neodolá)
  • provlékání tkaniček různými otvory (prodávají se speciální dřevěné hračky s provázkem a otvory, ale můžeme provrtat i karton či překližku a proplétat tkaničkou)
  • skládání mozaiky z kamínků, šišek, korálků, skleněných pecek
  • vytváření obrázků či mandal sypáním barevných písků (písek obarvíme potravinářskými barvami nebo zakoupíme rovnou barevné písky v obchodech pro kutily). Tato činnost má i meditační potenciál.
  • stavění staveb z dřevěných kostek, stavění domečků pro skřítky z přírodních materiálů
  • stavebnice typu lego, merkur
  • puzzle, samolepky, razítka
  • žonglování, jo-jo
  • dnes již téměř zapomenuté ruční práce – pletení, háčkovaní, vyšívání, šití, paličkování, drhání (výsledek může posloužit jako dárek pro blízké)

Hravé aktivity pro dva:

  • Poznávání předmětů poslepu, jen podle hmatu. Předměty můžeme dát pod šátek, do neprůhledné krabice, nebo – což fyzioterapeuti nejvíce doporučují – do čočky či rýže.
  • Válka – vezmeme si papír velikosti A4, uděláme uprostřed čáru, čímž vymezíme pole naše a našeho soupeře. Každý z hráčů na svou polovinu nakreslí pět teček, které představují vojáky. Každý voják má jednu střelu a jeden život. Hrajeme tak, že jedním plynulým tahem sestřelujeme protivníkovy vojáky. Tato jednoduchá hra baví všechny. Lze ji obměňovat – můžeme přidat tanky, které mají dva životy, kulomety, které mají více výstřelů aj.
  • Formule – tuhle hru jsme hrávali jako školáci o přestávkách. Na A4 nakreslíme dráhu např. ve tvaru dvojitého S. Na začátku vyznačíme start, na konci cíl. Na dráze zakreslíme překážky (kameny, bažinu, skály). Hrajeme tak, že hrot tužky přiložíme na start kolmo k papíru, tužku na jejím konci zatlačíme ukazováčkem proti papíru, nasměrujeme žádoucím směrem, zatlačíme a necháme hrot tužky sklouznout po papíře – ta zanechá čáru, což je stopa naší formule. V dalším tahu navazujeme tam, kde jsme skončili (případně narazili do překážky). Kdo první dojede do cíle, vyhrává.

Vhodné psací náčiní pro školáky:

  • trojhranné tužky, pastelky, pera zn. Stabilo, Pelikán, Stickbook. Pozor prodávající se dva druhy per – pro praváky a pro leváky.

Speciální pomůcky:

  • Jiří Jošt: Cviky zábavné – jednotažky
  • Hervé Tulletem: Souboje barev – velmi zábavná kniha pro všechny věkové kategorie
  • Autíčko Finger Car – patent má firmu Trihorse – zajímavá novinka na trhu, která bude bavit každé dítě
  • Pracovní sešity z nakladatelství Raabe – velký výběr

Tipy na webové stránky:

Pokud i přes veškerou vaší snahu ke zlepšení nedochází, je na místě vyhledat odborníka. Já sama jsem se svým synem docházela za speciálním pedagogem.  Během 6 týdenního kurzu se podařilo odstranit synův odpor k psaní. Potíže byly už tak velké, že když měl psát úkol z češtiny, vztekal se, dokonce si ve svých 8 letech lehl na zem a kopal kolem sebe nohama. Grafomotorická cvičení byla krátká, zvládnutelná a dokonce i zábavná. Díky nim se podařilo synovi uvolnit ruku – pak už jej ze psaní nebolela a také získal větší kontrolu nad psacím náčiním. Krasopisně sice nepsal, ale i tak to představovalo pokrok a velkou úlevu pro všechny.

Grafomotorické kurzy v okolí nabízí:

  • Pražská pedagogicko-psychologická poradna v Říčanech
  • Poradenství Kopretina v Jesenici
  • Regionální poradenské pracoviště Dolní Břežany
  • grafomotorika.eu – Mgr. Martina Simonidesová, Mráčkova 3090, Modřany
  • grafomotorika.com – PhDr. Iva Hodulíková, 5. května, Praha 4

Úkoly by měly být zábavné, hravé a vedené v pozitivních duchu. Jen tak máme šanci zaujmout v konkurenci sociálních sítí a počítačových her. Pokud výsledek bude pro dítě užitečný, děti se něco naučí nebo si něco hezkého vyrobí, naše šance na úspěch se ještě zvýší. A když budeme svým dětem věnovat svůj drahocenný čas, obohatí nás to všechny.

Kristýna Porazilová, školní psycholožka