V pátek dne 14. listopadu 2025 jsem se zúčastnila celorepublikové konference AI for EDU, kterou pořádala organizace AI dětem. Cílem konference bylo prozkoumat a diskutovat o integraci umělé inteligence do výuky a její budoucí roli ve vzdělávání.
Účast na této akci mi umožnila získat cenné informace, které budeme moci využít pro rozvoj digitálních kompetencí naší školy. Zde jsou klíčové body, které jsem si odnesla:
- Rozvoj digitálních kompetencí a nástroje pro pedagogy
- AI Akcelerátor pro školy: Zakladatelka organizace AI dětem, Eva Nečasová, představila nový AI Akcelerátor. Jde o nástroj zaměřený na rozvoj digitálních kompetencí pedagogů a efektivní integraci AI do školního prostředí. Nejedná se jen o digitální školení, ale o řízený proces proměny školy podle principů tzv. change managementu. Klíčovou roli v tomto procesu hraje Ambasador změny, jehož úkolem je vést dialog, budovat důvěru a systematicky dohlížet na zavádění etických a efektivních AI postupů ve všech oblastech fungování školy (od výuky po administrativu).
- Využití Copilotu a MS Office 365: Karel Klatovský z Microsoftu demonstroval sílu a praktické možnosti využití AI nástroje Copilot pro zefektivnění práce pedagogů a jeho integraci do výuky (pro uživatele verzí A3/A5). Jelikož je na naší škole MS Office běžnou součástí pracovního prostředí nejen učitelů a žáků, byl tento poznatek velmi přínosný. Věřím, že se nám ve škole podaří potenciál těchto nástrojů maximálně využít. Osobně vidím obrovskou úlevu pro pedagogy v rutinních úkolech (např. generování podkladů, shrnutí textů). Naším cílem nyní bude proškolit kolegy v používání Copilotu, abychom získali více času na individuální práci se studenty a rozvíjení kritického myšlení v hodině – tedy na to, co AI nenahradí.
- Kritické myšlení o etice a rizicích AI
Důležitou částí programu byla diskuse o etických a sociálních dopadech AI, kterou otevřel Andrej Novik. Zásadní otázkou je, jak připravit děti vyrůstající s AI na budoucnost, jak s nimi hovořit o etice a jak je vést ke správnému a odpovědnému využívání těchto technologií. Tato sekce mi potvrdila, že naše role se posouvá od pouhého předávání faktů k roli průvodců v digitálním světě. Musíme žáky aktivně učit ověřování zdrojů, rozpoznávání deepfakes a pochopení autorských práv v kontextu AI.
- Názorné příklady z praxe
Zúčastnila jsem se také praktických workshopů, které nabídly konkrétní řešení:
- Kyberbezpečnost a digitální stopa: Byl představen vzdělávací koncept „Kdo je Sára“, který žákům názorně ukazuje rizika digitální stopy a důležitost kyberbezpečnosti. Tento výukový materiál je volně dostupný (např. na https://kurikulum.aidetem.cz/wellbeing-kdo-je-sara/) a je ideální pro zařazení do výuky. Koncept ‚Kdo je Sára‘ považuji za průlomový, protože mluví jazykem náctiletých. Kyberbezpečnost není jen teorie, ale reálný příběh, se kterým se žáci okamžitě identifikují.
- AI ve výuce: Byl představen nástroj Sciobot a jeho možnosti pro podporu vzdělávacího procesu.
Zajímavá statistika o AI ve školách
Během konference zazněla statistika, která jasně poukazuje na aktuální nepoměr ve školách:
- 70 % žáků na školách AI používá.
- 70 % učitelů na školách AI nepoužívá.
Tento nepoměr zdůrazňuje potřebu urychlené podpory pedagogů v adaptaci na nové technologie, aby byla zajištěna kvalitní výuka a minimalizována rizika nekontrolovaného používání AI mezi žáky. Tento nepoměr je alarmující, ale slouží jako jasný budíček a výzva k akci.
Závěr a pozvánka k zamyšlení
Obsah konference byl pro naši budoucí práci zásadní. Vzhledem k tomu, že nás umělá inteligence začíná obklopovat ve všech oblastech života a je nezbytné naučit se ji efektivně a správně používat, rozhodla jsem se o své poznatky podělit nejen se svými kolegy, ale také s vámi – čtenáři webových stránek a rodiči našich žáků.
Doufám, že vás tento přehled inspiruje k zamyšlení, jak vy sami umělou inteligenci v každodenním životě (ne)využíváte a jaké návyky předáváte svým dětem v oblasti digitální gramotnosti. Pouze společným úsilím můžeme zajistit, že AI bude pro naše žáky přínosem, nikoli rizikem.
Děkuji organizaci AI dětem a všem partnerům za inspirativní a odborně podnětnou akci.
Lucie Fatrdlová