Dne 24. dubna 2025 se konala školní část Projektové olympiády, která se stala inspirativní přehlídkou dětské tvořivosti, kreativity a badatelského ducha.
Vzhledem k tomu, že jsem měla tu čest a byla pozvána jako jedna z porotkyň a k tomu, že ZŠ Průhonice doposud tuto olympiádu vždy vyhrála, byla jsem velmi zvědavá, na jaké výkony se mohu těšit. Mohu potvrdit, že žáci předvedli neuvěřitelné výkony, které svou propracovaností i prezentací překvapily nejen publikum složené ze spolužáků ale i přítomné dospělé.
Soutěž byla rozdělena do dvou kategorií. Nejdříve své práce představili žáci 2. a 3. tříd, poté došlo na prezentace žáků 4. a 5. tříd.
Do školního kola olympiády postoupily z každé třídy maximálně dva projekty, které hlasováním vybrali spolužáci prezentujících a třídní učitelka.
Témata projektů pokrývala širokou škálu oblastí – zhlédli jsme práce přírodovědné, ekologické, společenské, historické a sportovní. Konkrétně jsme měli možnost v první kategorii vidět prezentaci zabývající se Domácími mazlíčky, Harry Potterem, Želvuškou, Datlovitými, Včelami, Starověkým Egyptem, Axolotlem a Počítačem. Ve druhé kategorii žáci prezentovali projekty s názvy: Historie letadel, Taekwondo, Hlodavci, Trávicí soustava, Šachy, Globální oteplování, Mořský svět a Emoce v barvách.
Zaujala nás nejen obsahová stránka projektů, ale i to, jak suverénně a s nadšením děti své práce obhajovaly před publikem a porotou. Bylo zřejmé, že za každým projektem stály hodiny práce, spolupráce s učiteli i podpora ze strany rodičů. Je znát, že podpora projektového vyučování, důraz na rozvoj měkkých dovedností a práce v týmu jsou ve škole běžnou součástí vyučování.
Po důkladné poradě porotců došlo k rozhodnutí o medailových pozicích.
Umístění v kategorii 2. a 3. tříd:
- místo – Starověký Egypt
- místo – Včely
- místo – Želvuška
Umístění v kategorii 4. a 5. tříd:
- místo – Emoce v barvách
- místo – Mořský svět
- místo – Hlodavci
Nebylo možné neocenit některé individuální výkony žáků, jejichž prezentační schopnosti byly naprosto odzbrojující. Mezi oceněnými žáky byli Dominik Vacek z II. A, Jiří Šmída z II. B, Sebastián Bouma z III. A, Timofyj Ponomarov z III. B, Jakub Konvalina, K. Bárek ze IV. A, Kateřina Hájková ze IV. B, Tereza Klabouchová , Johan Havrda z V. A, Darina Plavcová, Amélie Bránecká, Ema Michalčíková z V. B, Eliška Vasićová a Laura Vychodilová z V. C.
Atmosféra celého dopoledne byla velmi přátelská a inspirativní, zároveň naplněna zdravou soutěživostí. Děti se navzájem podporovaly, tleskaly si a měly upřímnou radost z každého povedeného vystoupení. Všichni účastníci si odnesli nejen diplomy a malé odměny, ale především cennou zkušenost z veřejného vystupování, týmové práce a radosti z objevování.
Porotci jednomyslně rozhodli, že krajského kola Projektové olympiády se za ZŠ Průhonice zúčastní žáci ze III. A s projektem na téma Starověký Egypt.
Projektová olympiáda tak opět potvrdila, že když dětem dáme prostor pro vlastní nápady a výzkum, dokážou nás mnohdy překvapit svou tvořivostí a zralým přístupem. Už teď se těšíme na další ročník!
Jana Lebedová, zastupitelka a členka školské rady