„Statistika nuda je, má však cenné údaje, neklesejme na mysli, ona nám to vyčíslí.“
Ano, to se přece zpívá v jedné známé písničce.
Jestli je to pravda, jsme se mohli přesvědčit s paní učitelkou matematiky Marií Jarouškovou, která nám dala za úkol provést statistické šetření v naší třídě IX. B.
Nuda, řekli byste. Ale nezajímalo by vás třeba, jaká muzika se poslouchá ve vaší třídě nejvíc? Jaký telefon právě teď letí? Jestli kluci ve třídě nosí trenýrky nebo boxerky a kolik holek si dává do podprsenky vycpávky? Překvapivě tohle všechno se dá statistickým šetřením zjistit.
Jak tedy na tu nudu?
Nejdřív vymyslíte, co vás zajímá, tedy čeho se statistika bude týkat. Pak zjistíte statistický znak, lidově řečeno, zeptáte se každého ve třídě na to, co potřebujete. Zapíšete do tabulky jako na táboře, když jste dělali tabulku, kdo má vši, a kdo ne. Ve škole to ale dáte do excelovské tabulky. Pak ještě přidáte důležitosti, jako je absolutní a relativní četnost statistického znaku, a vypočítáte aritmetický průměr, modus a medián. Tohle už jsou cizí slova, která pochopíte, jakmile začnete se statistikou. Nakonec to všechno povaříte v excelovské tabulce, jako kočička a pejsek, když vařili dort, a zadáte do koláčového grafu. A nuda už je u konce.
Teď už jenom vyčkáte na překvapivý výsledek, který vyplynul z tabulky, a můžete chodit po škole a říkat: „Víte, že u nás ve třídě nikdo neposlouchá jazz, na mobilu hraje jen čtvrtina třídy hry a všichni do jednoho milujeme pohádku Princové jsou na draka?“
A co vy? Na co by vás zajímalo udělat statistiku?
Statistika v této podobě není nuda, ale zajímavá sonda života kolem nás.
Johanka Heřmanová, žákyně IX. B