Bádání děti baví víc než sedět v lavicích a poslouchat výklad učitele. Realizace badatelsky orientované výuky je sice pro učitele velmi náročná, a to již od fáze jejího projektování, ale stojí to za to. Učíme děti pracovat s textem v knihách, ale také na internetu, vyhledávat podstatné informace.
Role žáka jako badatele je v badatelsky orientovaném vyučování postavena na roli „vědce“. Nejenže si žák sám klade otázky, na které si poté sestavuje hypotézy a snaží se je potvrdit či vyvrátit, ale hlavně samostatně bádá. Na závěr svůj výsledek vyhodnocuje, argumentuje a prezentuje před ostatními žáky.
V páté třídě jsme se zabývali vesmírem, vzdálenostmi a velikostmi planet, ale také dalšími zajímavostmi, které děti chtěly vědět. Děti hnala vnitřní motivace, komunikace se spolužáky a práce v týmu. Což představuje zájem žáka se učit, spolupracovat s ostatními žáky, být zodpovědný k učení a akceptovat výzvu k učení a ochotně se zúčastnit objevování.
Žáci později přichází se svými závěry, které sami prezentují před ostatními, čímž rozvíjí nejen své komunikační schopnosti v písemné i ústní formě, ale i způsob myšlení, který je hlavním předpokladem badatelsky orientované koncepce vzdělávání. Díky prezentaci svých závěrů měli žáci V. B pocit, že jejich práce je smysluplná a že jim může pomoci ve vlastním poznání. Prezentace v druhé třídě přispěla k tomu, že si žáci vyzkoušeli prezentaci před jinými spolužáky.
Kateřina Seidlová, třídní učitelka