Zejména v šestém ročníku, kde se žáci poprvé seznamují s novými tématy, zařazuji dramatizace.
Marie Terezie a sjednocení délkových jednotek
Tentokrát jsme si zahráli, jak Marii Terezii přišlo málo látky na šaty, protože v Lyonu mají jiný Loket než ve Vídni. Žáci se dozvěděli, že krátce po její smrti Francouzi určí délku moderního 1 metru, a že v téže době vznikaly jednotky teploty stupně Celsia.
Na fotografii vidíte audienci Marie Terezie s manželem císařem, s dvorním astrologem a komořím. Na audienci se právě dostavil dvorní krejčí, aby si postěžoval, že mu nevyšla látka na šaty pro císařskou rodinu.
Isaac Newton a jednotky síly
Žáci šestých tříd slyší jméno Isaac Newton často poprvé. Navíc se to jinak čte a jinak píše, je to slovo z angličtiny, jeho tvar jim je žákům cizí. Potřebují si ho zapamatovat proto, že dalo jméno jednotkám síly „newtony“. I vyšší ročníky mívají problémy vybavit si název této jednotky síly. Po zahrání tohoto divadla konečně nemusím znovu vysvětlovat, jaké jsou jednotky síly a kde se vzaly.
Na fotografii v pozadí stojí žák představující jabloň s jablky. Pod jabloň usedl Isaak Newton s přáteli. Poté, co mu jablko spadne na hlavu, začne o této události přemýšlet a odhalí tak gravitační sílu. Pád jablka je zvláště oblíbená část dramatizace.
Dramatizace jako úvod k magnetismu „První kompas“
V dramatizaci jsme si ukázali nejen, jak vypadal první čínský kompas, ale žáci též pochopili, proč jsou póly magnetu pojmenovány právě „jižní“ a „severní“.
Jana Palivcová