Paní učitelka Marie Jaroušková působí na průhonické základní škole druhým rokem. Poté, co po svém více než třicetiletém působení opustila střední školství, si během krátké doby získala zasloužený respekt žáků, rodičů i kolegů.
Během koronavirové epidemie se paní učitelka podílela na přípravě a průběhu televizního vyučování žáků devátých tříd formou pořadu Škola doma. Svým vystupováním před kamerami České televize prokázala svoje výrazné pedagogické schopnosti i nesporné kompetence v oblasti popularizace učiva a školních znalostí prostřednictvím televizního vysílání.
Po skončení tohoto projektu jsme se na půdě školy sešli ke společnému rozhovoru, abychom mohli čtenářům webových stránek přinést podrobnosti o celém projektu.
Majko, mohla bys nám nejprve projekt vysílání, na kterém ses podílela, stručně představit?
Pořad byl zaměřen především na žáky 9. ročníku a věnoval se jejich přípravě k jednotné přijímací zkoušce v období nouzového stavu. V úterý se vysílala výuka českého jazyka a ve čtvrtek přišla řada na matematiku – vždy 45 minut, tedy jako klasická vyučovací hodina ve škole. Jednalo se o interaktivní formát ve studiu, kde vyučující se třemi reprezentanty žáků – Anežkou, Aničkou a Ondrou – vysvětloval a opakoval vybraná témata daného předmětu. Zároveň probíhal chat s televizními diváky, kteří tak měli možnost se ptát na to, co je zajímá a čemu nerozumí.
Čtenáře by určitě zajímalo, jak ses k vysílání dostala.
Byla jsem oslovena moderátorkou hodin matematiky Terezou Bártlovou, která působí na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Tereza byla hlavní koordinátorkou matematické části vysílání. Česká televize ji požádala, aby sestavila a koordinovala práci celého týmu. Protože jsem v minulosti s paní Bártlovou již spolupracovala, obrátila se na mě a požádala, abych se do projektu také zapojila.
Diváci si jistě všimli, že pořady s Tvojí účastí byly zaměřeny čistě na geometrii. Z čeho to vycházelo?
Vedle matematiky mám vystudovanou i deskriptivní geometrii, takže i z toho. Terezka hledala někoho, kdo by se nebál prezentovat právě geometrii – kolegové muži upřednostnili totiž algebru. A navíc, geometrie mě velmi baví a zajímá.
Na kolika pořadech ses podílela?
Z deseti odvysílaných hodin matematiky jsem vyučovala ve třech. Účastnila jsem se také jednoho chatu s diváky – to byl závěrečný díl, kde se sešel celý náš tým za matematiku.
Co pro Tebe bylo nejobtížnější?
Vždy se jednalo o přímý přenos ze studia – už to bylo poměrně náročné. Navíc, scénář pořadu byl stanoven na minutu přesně a režisér striktně vyžadoval jeho dodržování. Z toho požadavku musela vycházet i moje příprava na jednotlivé výukové bloky. Nešlo se k ní stavět jako k hodině matematiky ve škole, kde, když něco nestihneme, doděláme příště. Dalším velkým úskalím byl výběr vhodných témat – z velkého množství vybrat to nejdůležitější, to, co bychom mohli při přijímacích zkouškách očekávat.
A naopak, co pro Tebe bylo v televizi nejpříjemnější?
Asi nejpříjemnější byla profesionální práce maskérky před vystoupením. Těch přibližně pět minut před začátkem přímého přenosu jsem si opravdu užívala. Jinak celý tým pracovníků televizního studia byl velmi příjemný, sehraný a vstřícný. Veškeré moje podněty byly vždy respektovány, cítila jsem se tam velmi dobře.
Co sis Ty osobně z celého projektu odnesla?
Jednalo se o zajímavou zkušenost v mém profesním vývoji. Ocenila jsem možnost „nahlédnout pod pokličku“ televizního vysílání a vyzkoušet si, jaké je to učit před kamerami. Nakonec musím konstatovat, že v televizním vysílání nevidím žádný velký rozdíl oproti učení před třídou. I v jeho průběhu mám „své diváky“ a cíl je stejný – předat jim matematiku tak, aby se jí nebáli a porozuměli jí. Snad se mi to dle ohlasů alespoň trochu dařilo.
Majko, na závěr našeho rozhovoru mně nezbývá nic jiného, než Ti poděkovat za výbornou práci a skvělou reprezentaci a zviditelnění průhonické školy ve vysílání České televize. Do další práce Ti přeji mnoho sil, pevného zdraví a pedagogického nadšení, které, jak jsme všichni mohli vidět, Ti rozhodně nechybí.
Roman Navrátil