Prázdniny evokují volno, pohodu, nicnedělání… Doporučuji vám vytvořit si prostor pro osvěžení a oddechnutí. Je to opravdu důležité.
Náš život podléhá rytmům – střídá se den a noc, nádech a výdech, příliv a odliv a stejně tak se střídají období aktivity s obdobími pasivity. Vždy si tedy plánujte svou dovolenou tak, aby v ní byl i prostor pro odpočinek a nicnedělání.
Určitě jste už zažili stav, kdy jste po návratu z dovolené měli pocit, že byste potřebovali další dovolenou na vzpamatování se. Naše psychika i náš organismus potřebuje relativně hodně času na přeladění se z režimu aktivity do odpočinkového módu. Samozřejmě je to individuální, ale obvykle tento stav trvá několik dnů až týden. Zdá se vám to dlouho? Představte si, že běžíte sprint. Také nejste schopni zastavit se hned teď na místě, ale postupně běžíte pomaleji a pomaleji, až se zastavíte. Stejné je to i s naší psychikou. Zpočátku nám dobíhají starosti spojené s úkoly a aktivitami z poslední doby. Potřebujeme energii a čas k uzavření a ukončení toho, co bylo, toho, co je za námi. Pomalu se vytváří prostor pro otevření se něčemu novému, otevření se tomu, co teprve přijde, byť by to byl jen odpočinek. Psychologové proto doporučují plánovat dovolenou alespoň na dva týdny v celku. První týden se přelaďujeme a druhý konečně relaxujeme. V případě závažnějšího vyčerpání (vlivem nemoci, dlouhodobého stresu, extrémní zátěže) může být potřebný čas k relaxaci mnohem delší.
Velmi často se mě ptají rodiče hlavně prvostupňových dětí, zda se s nimi o prázdninách učit či nikoli. Určitě není vhodné děti trápit pravidelným učením, jak jsme zažívali v době koronavirové. Nechejme děti od školy a školních povinností odpočinout. Pokud se ale domníváte, že vaše děti procvičovat učivo potřebují, dělejte to zábavnou formou.
Nám dospělým volný čas mnohdy zaplní hezká kniha. U našich dětí tomu v dnešní době tak často není. Nabídněte jim časopisy, komiksy, kreslené pohádky, zkrátka cokoli, co jim může zpříjemnit čas. Číst alespoň něco je lepší než nečíst nic. Písemný projev můžete dětem připomenout napsáním dopisu nebo pohledu babičce z dovolené. Hlavně dívky si rády píší tajné deníčky z prázdnin. I v této aktivitě je podpořte. Matematiku trénujte na praktických situacích, které přináší život. Spočítejte s dětmi, kolik bude stát zmrzlina pro celou rodinu, když kopeček stojí 25 korun, kolik stojí pizza v přepočtu na českou měnu atd. Zapojte je do plánování výletu, hledání nejlepší cesty v mapě, studování historie místa dovolené.
Dobrou volbou jsou také sešity nabízející zábavné opakování na prázdniny. Často jsou zpracované formou kvízu. Lze je koupit ve specializovaných obchodech s učebnicemi. Zkrátí dětem čekání na letišti nebo je zabaví v době nepříznivého počasí na chalupě.
Učení jako takové bych doporučila nechat až na poslední prázdninový týden. Prolistovat staré sešity, zopakovat základní pravidla, „rozcvičit“ mozek a připravit je na start nového školního roku. Znovu oprášit psací písmo, zvláště psaní velkých písmen. U větších dětí je vhodné připomenout násobilku a vyjmenovaná slova. Také nastavte režim včasného vstávání a usínání.
Prázdniny nabízejí nám rodičům možnost trávit s dětmi mnohem více času než obvykle. Využijme tuto dobu a vytvořme podmínky, abychom si mohli přítomnost svých dětí skutečně užít. Společně si hrajme, smějme se, zažívejme dobrodružství. Nebude to dlouho trvat a za chvíli děti odrostou a o společnost nás rodičů přestanou mít zájem.
Přeji vám spokojené, odpočinkové prázdniny se spoustou sluníčka.
Kristýna Porazilová, školní psycholožka